Barvení lexanových karosérií
Většina samostatně prodávaných lexanových karosérií je čirá - nanabarvená. Níže najdete stručný postup barvení těchto karosérií. K tomu budete potřebovat následující pomůcky: pevné rovné nůžky na odstřižení přebytečných výlisků karosérie, spec. pevné zahnuté nůžky na snadné prostřižení otvorů v blatnících, děrovač (vykružovač, výstružník) na dělání otvorů do karosérie, jemnější brusný papír, maskovací pásku (pokud budeme pracovat s více barvami), odmašťovací přípravek (stačí na mytí nádobí), vodu a samozřejmě barvy.
Barvy, používejte výhradně určené na lexanové karosérie, zachovávají si pružnost i po zaschnutí a při kroucení a prohybání karosérie při provozu nepraskají. Barvy se nejčastěji prodávají ve spreji, dají se ale koupit i v lahvičkách určené pro airbrush.
Karosérie bývá na vnější straně potažená ochrannou folií, tuto zatím neodstraňujte, stříká (barví) se vnitřní strana karosérie!!
Postup:
- karosérii nejprve usadíme na podvozek, odstřihneme přebytečné výlisky, naděrujeme otvory pro nosné sloupky, plus všechny případné další potřebné otvory, prostřihneme otvory pro kola v blatníkách. Pokud je karosérie z více dílů, tak vše zkusmo sesadíme a zkontrolujeme. Jemným brusným papírem zahladíme všechny ostré hrany vzniklé střiháním.
- Pečlivě umyjeme vodou a mýdlem nebo prostředkem na mytí nádobí vnitřní stranu karosérie. Karosérii vysušíme.
- Nalepíme (na vnitřní stranu) masky oken, tedy za předpokladu, že je chceme mít průhledné. Samolepící masky oken bývají součástí většiny prodávaných čirých karosérií. Pokud chceme mít karosérii vícebarevnou, nebo mít na ní nějaké pruhy apod. pak je třeba také je zamaskovat. V tomto případě je potřeba si vše dopředu promyslet protože nejprve stříkáme tmavé odstíny a pak teprve světlé, které můžeme nanášet přes ty tmavé. Ne naopak. Pro maskování používejte spec. maskovací samolepící pásku, prodávají se různé šířky. Masky v krajích a v rozích pečlivě uhlaďte, barva snadno zateče nebo sprej foukne barvu i do té sebemenší škvíry mezi maskou a karosérií. Na závěr ještě zalepte zvenku páskou všechny otvory v karosérii (otvory pro sloupky, anténu apod.).
- Sprej před stříkáním důkladně protřepejte, promícháte tím barvu uvnitř, doporučuji třepat i několik minut. Nástřik provádějte v prostředí, kde není prach a vítr. Při práci dodržujte všechny bezpečnostní pokyny výrobce barev. První vrstvu stříkejte velmi tenkou, stačí jen karosérii tzv. poprášit, připomínám, že stříkáme vnitřní stranu! Další vrstvy stříkejte po zaschnutí minimálně 10min, raději ale déle cca 30min. Postupně přidávejte další vrstvy dokud barva nevytvoří jednotný povrch. Světlé odstíny a fluorescentní (zářivé) barvy hůře kryjí a proto je vhodné je po důkladném zaschnutí na závěr přestříknout bílou barvou, barva tím získá větší jas, zejména fluorescentní odstíny.
- Po důkladném zaschnutí opatrně odlepíme masky z oken. Čistě čirá okna nepůsobí moc realisticky, proto se mírně zatmavují spec. barvou - Kouř (Smoke). Stříká se na závěr zevnitř na okna a může se stříkat přes ostatní barvy. Čím více vrstev nanesete, tím bude okno tmavší.
- Po nanesení všech barev a důkladném zaschnutí, odstraňte z karosérie vnější ochranou folii. Nalepte samolepky světel, chladiče, případně jiné další nálepky a je hotovo.